۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۶۰۴۳۱۴

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۹۸ | قیمت طلا، قیمت ارز، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۹۸ | قیمت طلا، قیمت ارز، قیمت دلار
بانک مرکزی اعلام کرد: باتوجه به لزوم احراز هویت صحیح مشتریان در نظام بانکی، شناسه‌ای تحت عنوان «شهاب» برای هر یک از مشتریان بانکی تعریف شده است.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

کاهش قیمت رسمی ۲۹ ارز
 
بانک مرکزی اعلام کرد نرخ ۵ ارز دیگر در مقایسه با روز چهارشنبه افزایش یافت و نرخ دلار و ۱۳ ارز دیگر ثابت ماند.

بر این اساس هر دلار آمریکا برای امروز پنج شنبه ۵ اردیبهشت ماه ۹۸ بدون تغییر در مقایسه با دیروز، ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین روز جاری هر پوند انگلیس با ۱۲۹ ریال کاهش در مقایسه با روز گذشته ۵۴ هزار و ۲۰۳ ریال و هر یورو نیز با ۲۳۷ ریال افت ۴۶ هزار و ۸۶۱ ریال ارزش‌گذاری شد.

افزون بر این، هر فرانک سوئیس ۴۱ هزار و ۱۶۳ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۴۵۶ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۸۶۱ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۲۷۶ ریال، روپیه هند ۶۰۰ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۲۶ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۹ هزار و ۶۶۲ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۷ هزار و ۴۹۸ ریال، دلار هنگ کنگ ۵ هزار و ۳۵۷ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۴ ریال و دلار کانادا ۳۱ هزار و ۱۴۳ ریال قیمت خورد.

از سویی دیگر، نرخ دلار نیوزیلند ۲۷ هزار و ۷۱۸ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار ۹۱۴ ریال، لیر ترکیه ۷ هزار و ۱۲۹ ریال، روبل روسیه ۶۵۴ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۳ هزار و ۵۰۳ ریال، لیر سوریه ۸۲ ریال، دلار استرالیا ۲۹ هزار و ۴۸۴ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۲ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و ۸۳۲ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۵۶۸ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۳۹۵ ریال، کیات میانمار ۲۸ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۷ هزار و ۲۹۵ ریال تعیین شد.

همچنین نرخ یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۷۱۹ ریال، دینار لیبی ۳۰ هزار و یک ریال، یوان چین ۶ هزار و ۲۴۳ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۱ هزار ۴۴ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۱۵۷ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۶ هزار و ۲۸۰ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۱۱ هزار و ۱۰۵ ریال، لاری گرجستان ۱۵ هزار و ۵۴۵ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲ هزار و ۹۶۸ ریال، افغانی افغانستان ۵۴۲ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۹ هزار و ۹۳۷ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۵۷ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۰ هزار و ۴۰۵ ریال، سومونی تاجیکستان ۴ هزار و ۴۵۰ ریال، بولیوار جدید ونزوئلا ۴ هزار و ۲۰۶ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و یک ریال ارزش‌گذاری شد.
____________________________

ناکامی طلای جهانی برای صعود دوباره قیمت

قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی با بالا ماندن ارزش دلار آمریکا که ضعف بازار‌های سهام و آمار اقتصادی ضعیف را جبران کرد، تغییر چندانی نداشت.

هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ثابت بود و در ۱۲۷۵.۵۱ دلار ایستاد.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۲۷۷.۶۰ دلار رسید.

بازار‌های سهام آسیا به انتشار آماری که وخامت اعتماد تجاری آلمان در آوریل را نشان داد، واکنش منفی نشان داده و کاهش پیدا کردند. تنش‌های تجاری به موتور صنعتی بزرگترین اقتصاد اروپا لطمه زده‌اند.

اقتصاد کره جنوبی نیز به طور غیرمنتظره در سه ماهه اول کوچک شد و نگرانی‌ها نسبت به مساعد نشدن اوضاع اقتصاد جهانی را برانگیخت.

به گفته استفن اینس، مدیر معاملات شرکت مدیریت دارایی "اس پی آی"، آمار رشد اقتصاد جهانی خارج از آمریکا کاملاً ضعیف است و انتظار می‌رود روند حرکت بازار‌های سهام تصحیح شود و دوباره کانون توجهات به مهره‌های اقتصادی بزرگ معطوف خواهد شد.

طلا در شرایط ابهامات مالی و اقتصادی، به عنوان پناهگاهی برای حفظ دارایی با افزایش تقاضا روبرو می‌شود. با این حال دلار آمریکا که نزدیک به بالاترین حد خود در دو سال اخیر قرار دارد، مانع از رشد بیشتر قیمت طلا شده و این فلز را برای خریداران غیرآمریکایی گران نگه داشته است.

طلا اوایل هفته جاری به ۱۲۶۵.۹۰ دلار سقوط کرد که پایین‌ترین حد در چهار ماه گذشته بود و دورنمای کوتاه مدت طلا در شرایطی که پایین میانگین قیمت ۵۰ روزه و ۱۰۰ روزه خود قرار دارد، همچنان منفی است. این فلز ارزشمند حدود ۶ درصد از رکورد ۱۳۴۶.۷۳ دلار در فوریه کاهش نشان می‌دهد.

ذخایر "اس پی دی آر گلد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است، روز چهارشنبه ۰.۲ درصد کاهش پیدا کرد و به ۷۴۷.۸۷ تن رسید که پایین‌ترین میزان از ۱۹ اکتبر بود.

بر اساس گزارش رویترز، بازار‌ها اکنون منتظر انتشار آمار تولید ناخالص داخلی آمریکا هستند که اواخر هفته جاری منتشر می‌شود تا دید شفاف‌تری نسبت به اوضاع بزرگترین اقتصاد جهان داشته باشند.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۱ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۴.۹۱ دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۷ درصد افزایش، به ۸۸۴.۳۱ دلار رسید. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ۰.۳ درصد کاهش یافت و در ۱۴۱۳.۳۹ دلار ایستاد.
____________________________

قیمت نفت به ۷۵ دلار نزدیک شد
 
امروز نیز در بازار‌های جهانی قیمت نفت به افزایش‌های روز گذشته ادامه داد قیمت نفت برنت امروز در بازار‌های جهانی با ۳۹ سنت افزایش به ۷۴.۹۶ دلار رسید و افزایش‌های روز گذشته را تداوم بخشید.

به گزارش رویترز پس از آنکه امریکا اعلام کرد در دوم می‌معافیت‌های تحریمی ۸ کشور‌های خریدار نفت را دیگر تمدید نخواهد کرد، قیمت نفت روند افزایشی خود را ادامه داد و به بیشترین میزان در ۶۰ ماه گذشته رسید.

در این میان کارشناسان معتقدند که اقدام آمریکا برای تمدید نکردن معافیت تحریمی کشور‌های خریدار نفت ایران می‌تواند قیمت نفت در بازار‌های جهانی را به شدت افزایش دهد.

برخی کارشناسان اعلام کردند قیمت حتی به ۱۰۰ دلار در هر بشکه هم خواهد رسید.

راشاتودی می‌نویسد اگر چه کشور‌هایی مانند عربستان و امارات اعلام کردند که کسری کاهش نفت ایران در بازار را جبران خواهند کرد، اما ظاهراً بازار با افزایش قیمت‌ها نشان می‌دهد که به این اظهارات بی‌توجه است.

امروز قیمت نفت وست‌تگزاس آمریکا هم افزایش ۴ سنتی داشت و بشکه‌ای ۶۵ دلار و ۹۳ سنت به فروش رفت.

روز گذشته هم قیمت بنزین در آمریکا افزایش یافته بود و تحلیلگران اعلام کردند که خبر تحریم نفتی ایران باعث شده قیمت نفت در کالیفرنیا هم افزایش یابد.
____________________________

حضور مردم در شعب برای اخذ شناسه شهاب لازم نیست
 
باتوجه به لزوم احراز هویت صحیح مشتریان در نظام بانکی، شناسه‌ای تحت عنوان «شهاب» برای هر یک از مشتریان بانکی تعریف شده است که به صورت یکتا مشتری را در همه بانک‌ها شناسایی می‌کند، از آنجایی که اخذ اطلاعات و تکمیل و دریافت شناسه «شهاب» توسط بانک‌ها صورت گرفته لذا از هم وطنان درخواست می‌شود، چنانچه پیش از این، در بانک‌ها احراز هویت شده‌اند به شعب بانک‌ها مراجعه نکنند.

بر اساس این گزارش با توجه به اینکه مشتریان در نظام بانکی کشور باید به درستی احراز هویت شوند، شناسه‌ای تحت عنوان «شهاب» برای هر یک از مشتریان بانکی تعریف شده است که به صورت یکتا مشتری را در همه بانک‌ها شناسایی می‌کند.
 
شناسه «شهاب» برای هر شخص منحصر به فرد بوده و در تمام بانک‌ها به صورت یکسان تعریف می‌شود. شناسه «شهاب» بعد از احراز هویت و حصول اطمینان از هویت افراد اختصاص داده می‌شود و براساس بخشنامه بانک مرکزی، از ابتدای اردیبهشت ماه عدم وجود شناسه «شهاب» برای اشخاص به منزله عدم احراز هویت بوده و محدودیت‌های مشخصی نظیر نقل و انتقال وجه برای حساب‌های اشخاص حقیقی در نظر گرفته شده است.

لازم به ذکر است اخذ اطلاعات و تکمیل و دریافت شناسه «شهاب» توسط بانک‌ها صورت گرفته و مشتریان چنانچه قبلا در بانک‌ها احراز هویت شده‌اند نیازی به مراجعه به بانک‌ها ندارند.

یادآور می‌شود احراز هویت، به فرایند شناسایی مشتری منطبق با مقررات مبارزه پولشویی اطلاق می‌شود.
____________________________

معرفی ابزار‌های جدید در بازار سرمایه
 
علیرضا توکلی، معاون کانون نهاد‌های سرمایه گذاری امروز در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، با تاکید بر اینکه کانون نهاد‌های سرمایه گذاری قصد دارد چند ابزار وارد بازار کند، گفت: یکی از ابزار‌هایی که به طور مشخص سال گذشته با دقت زیادی روی آن کار شد، ابزار گواهی سپرده ارزی بود، به نحوی که این ابزار برای مردمی که نگران حفظ ارزش پول خود هستند و قصد دارند وجوه خود را در قالب یک ارز خارجی مانند دلار، یورو یا هر ارزی که مد نظرشان است نگه دارند، نیازی به خرید فیزیکی ندارند، بنابراین خطر سرقت یا خطر‌هایی که برای وجوه نقدی وجود دارد برای این گواهی‌ها متصور نیست.

وی ادامه داد: دیگر اقدامی که سازمان بورس از ما درخواست انجام آن در سال جاری را داده، رتبه بندی نهاد‌های مالی است که البته سال گذشته نیز انجام شد، اما در مدت محدود و امسال قرار است با همکاری خود نهاد‌های مالی و بر اساس شاخص‌هایی بر مبنای فعالیتشان و چیزی که آن‌ها مد نظر دارند، ارزیابی و انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: کانون نهاد‌های سرمایه گذاری یک کانون صنفی است که تمام نهاد‌های مالی کشور مانند شرکت‌های تأمین سرمایه، هلدینگ‌های سرمایه گذاری، سبدگردان‌ها و… در این کانون عضویت دارند. قاعدتاً نهاد‌های صنفی مانند کانون، حرف‌های مشترک میان این شرکت‌ها با رعایت حقوق آن‌ها را پیگیری می‌کند. /۳۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات